2018. október 12., péntek

DiY: Huye Baby erősítő. VI. - Barta Ottó

A kész erősítőt természetesen megmértem. Sajnos ilyen gyakorlatot nem sokan folytatnak az Internet világában. Inkább azt látjuk a nagymenők világában, hogy berajzolják a kapcsolást  valamelyik szimulátorba, pl. a TINA nevűbe, azzal kiszámoltatják az elméleti paramétereket, s azt közzéteszik, hogy az az erősítő, vagy valamilyen  kütyü annyit tud. Nos igen, az elmélet túl szép, a gyakorlat azért más.


 A középhangok színezetlennek, természethűnek mondhatom. Mannfred Mann Sikelele II.-ben eddig nem tudtam, hogy a kezdésnél elektromos zongora, vagy gitár szól.Meg van a megoldás: mindkettő. Viszont bizonyos felvételeken az ének kicsit hátulról szól. Lehet mikrofonozási hiba?  Az 1962.es Bach felvétel itt is jó, igaz az mindenütt nagyon jó. Mikor 1:14-nél belép a lábpedál, akkor a vakolat megmozdul. A Colosseum lemezén Chris Farlow éneke autentikus, ugyan akkor Maggye Reilly éneke lehetne kicsit vidámabb. Karen Souza Eperföldjei forever, azaz mindörökké a fülembe csöngenek. Nagy zene, nagy szerzők, nagy erősítő. 
A magasak a helyükön vannak, a csőharang játék nem torz, a xilofon megszólalása tökéletes. Nagyon valós, és zenei az összhatás. Nyilvánvalóan van ennél a budget erősítőnél jobb is, de azért sok pénzt elkérnek, ami megkeseríti felhasználója élvezetét. Elmondhatom, hogy ez egy olyan szerkezet, amit érdemes tuningolni. A jelenlegi JJ ECC803 helyett érdemes lenne a csodálatos hangú Telefunken ECC83-at használni (ez cca. 35-40 rugóval emeli az árat), illetve a végcsöveket is lehetne oroszról cserélni. No nem pálinkára, hanem olcsóbban Siemensre, Valvo-ra, esetleg feljebb Telefunkenre, ami megint cca. 100 rugóval dobja meg az árat. De ez már a non plussz ultra. Én nem fogom tuningolni, csak kölcsön csővel bemutatóra. Mindenesetre jelenlegi alkatrész készlettel egy nagyon figyelemre méltó produktum birtokosa lehet az, aki megépíti, és ehhez a családi Mercedes-t sem kell eladni." Nem bizony, ugyanis átlagos alkatrészekkel, mint ami a fotókon látszik, max 100 ezerből megépíthető.

 Építéseim során alapvetően kétféleképpen mérek. Az egyszerű az számítógéppel, mikor is 1-2 Watt teljesítménnyel felveszem az erősítő amplitúdó-frekvencia (BODE), valamint a fázis frekvencia diagramját (Fázistorzítás).A méréshez egy Behringer U.PHORIA profi USB-s hangkártyát használok. A hozzátartozó mérőmikrofonnal a hangfalakat is mérem. A másik mérést Egy Grundig precíziós hanggenerátorral, valamint egy Peak Tech sztereo csővoltmérővel végzem. Az erősítőknél jellemzően a kimeneti teljesítmény 50%-nál vizsgálom az átvitelt. Ez a mérés valamivel mindig eltér a computeres méréstől. Az adatokat írásban adom meg. A kimenők méréséhez használok egy 190 Vpp SE, vagy szimmetrikus kimenetű teljesítmény hanggenerátort, ami valamikor a BRG tulajdona volt, onnan vettem a gyár felszámolásakor. A műszer Orion gyártmányú. A szkópos méréseket egy Philips kétcsatornás szkóppal végzem, aminek van digitális tárolós üzemódja is. Bármit építek, azt mindig ezzel a műszerparkkal mérem. Lehet nem pontosan, lehet nem teljesen szabványosan, de méréseim összevethetők más mérésekkel is. Persze mindig van olyan jóképességű amatőr, aki tudja kritizálni a méréseket, de ugye ezt nem nehéz megtenni. Nyilvánvalóan az ilyen ember nem közöl méréseket. 


  Kicsit rá kell világítanom egy dologra, jelesül arra, hogy szükséges-e mérni, vagy nem. Szerintem igen, az emberi fül alkalmatlan egzakt megfigyelésre, és a paraméterek számszerűsítésére. Több okból van ez így:

  1. A fül mindenkinek a sajátja, ezért szubjektív megítélést vált ki az agyunkban
  2. A fül torzít. Elég egyszer egy valamilyen sávban hallott fájdalomküszöb közeli hallásélmény, annak a sábnak a tisztánhallása onnantól kezdve kétséges.
  3. A fül átvitele nem lineáris. Igen érzékeny a középmagas hangok tartományában. Nem véletlen, hisz a kisbabák is ezen a frekvencián sírnak, ha valami bajuk van. A fajfenttartás miatt ennek a tartománynak kiemelt szerepe van.
  4. Hallásunkat befolyásolják a napszakok. 
Mindenki tudja, hogy az audio rendszere este, éjszaka szebben szól. Ennek oka az, hogy az ősi múltból fentmaradt gének, amelyek a túlélést segítették veszély esetén, még a mai napig működnek. A törzsfejlődés során csak az utolsó 100 évben van komoly világítás. Korábban ilyen nem volt. Akkor, mondjuk 20 ezer évvel ezelőtt ha a nap lement, akkor a hallásnak, és a szaglásnak ki KELLETT élesednie, ugyanis nem igen láttunk egy sötét, felhős éjszakán. Gondoljunk a látássérültekre. Milyen jó hallásuk van. A legjobb zongora hangolók közülük kerülnek ki. Ostobaság arra gondolni, hogy este kevesebb a zavar a hálózatban, mint nappal. Egyrészt ez nem kimutatható, másrészt gondoljunk bele, hogy ma már éjszaka ugyanannyi üzem működik, mint nappal, sőt este a TV-k, DVD-k, stb szerkezetek kapcsoló üzemű tápjai működnek csak igazán.
 A fentiek ellenére vannak olyan bugyuta megnyilvánulások, hogy pl. egy bitzonyos árszint felett már a mérés nem tényező, az a lényeg, hogy szól. Nos még ilyen álnézetek léteznek, addig a cégek jó drágán eltudják adni termékeiket, hiszen még van lócitrom, addig veréb is van. Aztán ott vannak a "nemzeti" hifisták. Ők azok, akik csak például amerikai alkatrészekből építenek, mert azt hiszik az összes többi szemétre való. Ezekre az emberekre sem jellemző a mérés. Ugyan minek! Hisz amerikai. 
  Nos én megmértem a Hulye Baby erősítőt.

Az erősítő sztereóban 8 Ohmra 10Watt teljesítnményű lett. Ennek oka a szupertrióda kapcsolás.
Átvitele10Hz-0,5 dB-48kHz-3dB20kHz-n esik a görbe 0,5dB-tAlul nincs 0,5dB kissebb szintű frekvencia, csak a jel alakja kezd el 10Hz alatt torzulni. Ez a kimenőtranszformátor rendkívül jó tulajdonságai miatt van. Nézzük meg a számítógépes méréseket. Pki=1 Watt.

Elsőnek a Bode diagram:



Az 50, és 100 Hz-s kis púp a számítógépen keresztül beszűrődő zaj. Az átvitel rendkívül egyenes, önmagáért beszél. A következő fotón a fáziostorzítás látszik:


Jól látható, hogy a mainstream frekvenciákon (100Hz-10kHz) a fázis eltérés az 1kHz-hez képest kicsi. De a sávszéleken sem lépi túl a +-20 fokot, ami jónak mondható. Ez az erősítő nem fogja agyonszínezni a hangot. Most pedig nézzük meg a négyszögjel átvitelt, ami ugye nem lehet túl rossz, hiszen már ismerjük az átvitelt, a fázis görbét. A mérést 8 Watton végeztem mindkét csatornán egyszerre, bizonyítandó, hogy nagyon korrekt kis erősítőről van szó. Elsőnek itt a 20Hz. Vegyük észre, hogy alig van tetőesés, ami a nem megfelelő átvitelt vindikálja.


A következő a 2kHz:


A 20kHz-s jel visszadására sem lehet panaszunk:


A 20 k-s jelnél már azért láthatunk némi torzulást a fel, és lefutó éleken.Viszont azt is tapasztalhatjuk, hogy a majdnem szimmetriku felépítés, illetve a korrekt szimmetrikus OPT miatt a fel, és lefutás meglehetősen szimmetrikus kinézetű. Véleményem szerint ez jó. Ez mutatja a kellően alacsony torzítást is, aminek karaktere kellemes. A fenti ábrák a szkóp digitális üzemmódjában lettek fényképezve. Hogy szó ne érje a ház elejét, ezért vegyük szemügyre a 2kHz-s négyszügjel választ a szkóp analóg üzemmódjában is. Nem becsapás, nem ámítás, a válaszjelek így is műszerminőségűek:


Említettem, hogy az alsó frekvencia tartományban nem tudtam -3dB-es pontot mérni, hanem csak a jel torzul el. Ennek szemléltetésére itt van 3 fotó, amelyek 10 Wattos kivezérlésen készültek csökkenő frekvenciák, de nem csökkenő amplitúdó mellett. 20, 15, 10 Hz-es színuszos jeleket mutatnak értelemszerűen a fenti sorrendben:




Jól detektálhazó a jel torzulása a frekvencia csökkenésével, változatlan kivezérlés mellett.
A mérések alapján elmondhatom, hogy a Hulye Baby erősítő tényleg nagy nevek "killere", hiszen rendkívüli képességekkel bír. Több EL84 csövekre épülő "márkás" High End erősítőt is mértem már, köztük nagyon drágát is. Külföldi, és belföldit egyaránt. Csak annyit mondok, elmaradtak a Huye Baby projektól mint paramétereiben, mint hangban. És hogy milyen ez a hang? Nos idézni fogok az első megszólalás idejéből:

"Hallgatom ezt a Huye Baby erősítőt. Kicsit halkabban mint szoktam, de hát este van. A zene jó: Carmen, Jeff Beck, Gary Moor, Colosseum, Egy Kiállítás Képei. Szóval minden féle. Hogy a végén kezdjem, a hang tetszik. Korábban említettem, hogy valahol azt írták egy korrektül kivitelezett Baby Huey erősítőről, hogy óriás ölő. Nos óriást, legalábbis az ARC D51 replikámat nem öli le, de sok mást minden bizonnyal. Persze van hátránya is: a sztereo színpada nincs akkora mint az ARC-nek. Az ARC tranyós hangú csöves. A HB csöves hangú csöves. Amiben nem, az a basszusa. Ezen a hangerőn nagyon mélyre megy (a kimenője kellőképpen szélessávú). Ez a mély jól követhető, kottázható, és nagy energiájú.Kíváncsi leszek reggel, hogy a gatya szárat megtudja-e lengetni, illetve nagyobbb kivezérlésnél hogy változik a hangja. A CFB rendszerű erősítőknek 16 körül van a csillapítási faktoruk. Valszeg ez a kis erősítőé is a körül lehet. Többről nem is érdemes beszélni. Kevesebb meg miért lenne. A Habanéra fantázián az üstdob tüdőt aprít, ha nem is az enyémet, de egy macskáét feltétlenül. Apropó macska! Keveset torzíthat ez a kütyü,mivel macskám Rinaldo Rinaldini (alias Bajszi) Őfelsége nyugodtan alszik a hangszóróktól 1 méterre. 

Azóta már sokat hallgattam ezt a kis gyöngyszemet. Nagy hangerőn is. Gatya lengető kivezérléskor nyugodtan bulizhatunk. A basszus nem omlik össze, mint sok más ilyen kisteljesítményű erősítő esetében. Az biztos, hogy egy átlagos 20m2-es lakószobában egy 90dB érzékenységű hangfallal párosítva jobban járunk, mintha kétszer ennyiért építenénk egy SE erősítőt. Mármint egy jobbat. 300 B-vel. Ilyennel is összehasonlítottuk. Nos a 300B nem rúgott labdába, s ez a nagy hangtömegeknél derült ki. Az SE nem tudta tolmácsolni a dinamikát, amit például Wagner műveiben található. Sajnos a torzítás miatt a hangkép összeesett. Pedig volt benne anyag: BG kondik, AN PIO csatolók, dyscus trafó. A HB csak tolta a muzsikát hátborzongatóan feszes basszussal. 

Végszó:
Mindenkinek ajánlom ezt az erősítőt megépítésre, akinek elég a 10Watt maximális kimenőfeszültség, s nem okoz problémát az, hogy nem gyári erősítője van, mert bizony a HighEnd gyáriak csak HígEnd mínőségűek ez mellett. Érdemes jó csöveket beszerezni hozzá, minimum Tungsram márkájúakat. Persze az sem árt, ha a kimenő transzformátor kellően szimmetrikus, valamint az is fontos, hogy ne térjünk el a megadott alkatrész minőségtől. Aki megépíti, és tanácsra, vagy egyébre van szüksége, az nyugodtan regeljen be az audioforum.hu fórumra. Az erősítőhöz NYÁK lap, trafók ott beszerezhetők. Azon a fórumon nem nyírják ki a kezdőket sem. Mindenkinek szívesen állok rendelkezésére.
Valaki kérdezte, hogy át lehet-e alakítani ezt az erősítőt szimmetrikus bemenetűre. Igen, át lehet, de azt még nem próbáltam. Az NFB csatlakozása akkor megváltozna. Nem hiszem, hogy a hanja jobb lenne. A zaja sem lenne kisebb. Az így is kicsi. Ha tök szimmetrikus erősítőt akar valaki, akkor inkább várjon egy kicsit, mert a következő cikk sorozat egy olyan erősítőről fog szólni, ami könnyebben átalakítható lesz szimmetrikus bemenetre. Mindenkinek jó forrasztást, jó zenehallgatást kívánok:

Barta Ottó. 2018.

A cikksorozat további részei: 

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése