Sok fiatal, vagy szerényebb anyagi lehetőséggel bíró zene kedvelő ismerőseim, barátaim kerestek már azzal az igénnyel, hogy egy viszonylag olcsó, kis teljesítményű csöves erősítőt építenének. Lényeges lenne számukra, hogy a minőségi szint megugorja a Hifi kategóriát, és elérje a highend alsó szélét.
Az alacsony bekerülési költség miatt nem elégíthető ki a nagyobb teljesítmény iránti vágy. Az egyszerű kapcsolás lehetővé teszi a minőségi, de legalább közepes minőségű alkatrészek használatát. Ezen építőelemek használatával hangja elérje, sőt meghaladja a több százezer Forint értékű gyári erősítők hangminőségét, messze felülmúlja az ismert 300B SE kapcsolások hangját sokkal szerényebb költséggel. Mivel kevés időm van a kísérletezésre, azt a megoldást kerestem, amivel gyorsan célt érhetek. Ezért választásom a Baby Huey nevű erősítőre esett az alábbi okok miatt:
- Ismert, jónak mondott mondott kapcsolás a szakirodalom szerint,
- El84-es végcsővel működik, amit ma is gyártanak, de un. NOS (New Old Stock-Régi, de új) példányait is könnyen be lehet szerezni, valamint magas minőségű hangzást biztosítanak,
- Szimmetrikus felépítésű, ami szerintem a valósághű hangvisszaadás záloga,
- Az elérhető teljesítmény miatt a transzformátorai viszonylag kicsik, ezért olcsón előállíthatóak,
- Méltó ellenfele az SE erősítőknek, amik lehetnek jók bizonyos zenéken, de ezt nagyon drága alkatrészekkel tudják csak elérni.
- Mindent lejátszó (All Round) erősítőnek kell lennie, ami bármilyen zenei igényt kielégít,
- Könnyen utánépíthető .
Az erősítő kapcsolása az alábbi fényképen látható:
A kapcsolás a végcsövek esetében félvezetőkre épülő automatikus munkapont beállítást alkalmaz (BIAS), valamint az első kettőstrióda áramgenerátora is félvezetős. (CCS) Ezen áramkörök kapcsolása az alábbi fotón látható:
A Baby Huey erősítőt sokan, sokféleképpen megépítették, például ECL 86-os csővel is. A magabiztos konstruktőr a vidám Giant Killer (Óriás Ölő) nevet adta neki. Ez a név tréfásnak , nagyképűnek tűnik, de majd meglátjuk, hogy a valósághoz igen is sok köze van a névválasztásnak. Íme az ECL86-os Giant Killer változat:
A bemutatott kapcsolások tápegységét, működését nem kívánom tárgyalni, mivel cikkemnek nem ezek az erősítők a tárgyai.
Úgy gondoltam, a fenti kapcsolást megérné kicsit "leporolni", modernizálni, és feljavítani, majd a barátaimnak ajánlani megépítésre. Hogy mit is jelent mind ez, azt az alábbiakban ismertetem. A legfontosabb változtatás az erősítő hangminőségének javítása érdekében az EL84-es végcsövek szupertrióda üzemmódba való kötése. Egy Push-pull (PP) erősítő végfokozata sok féle kapcsolással megvalósítható:
A szupertrióda kapcsolás lényege, hogy a végcső két helyi visszacsatolást tartalmaz. Az egyik egy hagyományos ultra lineár megoldás, mikor is a kimenő transzformátor (továbbiakban OPT= Output Transformer) egy célszerű leágazására kötik a végpentóda segéd rácsát (G2). Ez a leágazás a transzformátor primérjének 43%-nál van kiképezve. Ha a G2-őt az OPT közepére (0%), azaz aUtáp-ra kötik, akkora cső pentóda üzemmódban van, ha az anódra kötik 100%, akkor beszélünk trióda üzemmódról. A 43% egy kompromisszum a visszacsatolás hatásossága, és a kivehető teljesítmény között. A legnagyobb teljesítményt pentóda módban kapjuk meg. Ezt amegoldást, mármint az UL kapcsolást, sokan használják, pl. a Williamson erősítőben is megtalálhatjuk.
A szupertrióda másik ismérve, hogy katód visszacsatolást (cathode feedback=CFB) is tartalmaz. Ezt először a Quad cég használta a Quad II erősítőjének kapcsolásában. Lényege, hogy az OPT tartalmaz egy külön szimmetrikus tekercset a katód számára. A tekercs tekercselési iránya olyan, hogy a rajta indukálódott hangfrekvenciás feszültség kivonódik a katód AC feszültségéből. Mivel a katódon, és a G1-es vezérlő rácson azonos feszültség van, ezért a végcső szempontjából olyan, mintha a rács feszültségből vonódna ki a tekercsen megjelenő feszültség. Ezt a kapcsolást a Quad cég szabadalmaztatta. Ezért egy másik nagy erősítőgyártó vállalkozás, jelesül az ARC tovább fejlesztette ezt a megoldást. Gondolt egy zseniálisat, és a katódot rákötötte a szimmetrikusan kiképzett hangszórót hajtó szekunder tekercsre. Tulajdonképpen a hangszóró, a végcső katódja, és a szekunder tekercs vége egy potenciálon van. A katód és a hangszóró a szekunder közép leágazásával csatlakozik a földre. Hogy mi is az előnye ennek? Nos az, hogy az erősítő kimeneti impedanciája lecsökken, megnövekszik az erősítő csillapítási faktora, a kialakult helyi visszacsatolás miatt csökken a torzítás. De van egy nagyon fontos előny is, mégpedig az, hogy a hangszórót, mint egy szervo rendszer megfogja, fékezi. Tudjuk, hogy mikor a hangszóró működik, akkor generátorként is viselkedik, hiszen egy mágneses térben mozog a tekercse. Az általa indukált feszültség a CFB miatt még a végcsövön "belül" kivonódik a végcsövet meghajtó feszültségből. Nagyobb teljesítményű, CFB-t tartalmazó erősítőnél ha a rákapcsolt hangfal mélynyomóját kézzel mozgatjuk, akkor érezhető az ellen erő, amit ez a kapcsolás hoz létre. Ennek a megoldásnak egy hátránya van, hogy növekszik a végcsövek meghajtási igénye.
Az átalakítás miatt el kellet hagyni a BIAS egységet az erősítőből, mert belátható az, hogy a CFB-vel együtt nem alkalmazható. A végpentódák munkapont beállítását máshogy oldottam meg.
További módosítást jelent az eredeti kapcsoláson a CCS áramkör átalakítása. Az "idejét múlt" tranzisztoros technika helyébe egy N csatornás kiürítéses FET került a pontosabb munkapont beállítás lehetőségét megoldva, ami az első fokozat, egyben a meghajtó fokozat torzítását is csökkenti.
A fentiek szerint átalakított Baby Huey erősítő a keresztségben a Hulye Baby nevet kapta egy tréfa, valójában egy PR aszisztens tévedése miatt, ami az alábbi fotón látható:
A Hulye Baby kapcsolási rajza a következő cikkben lesz megtalálható.
várom a folytatást-bizalomgerjesztő kapcsolás
VálaszTörlésHa minden igaz, holnap fent lessz az is. Ha elég a tíz Watt, akkor meg kell építeni. Ha több kell, akkor lessz arra is egy erősítő.
TörlésTetszik, várom a fejleményeket.
VálaszTörlésSzia! Én is várom a fojtatást!
VálaszTörlés