2015. február 2., hétfő

Javítás: macAudio MP-4305

Újabb erősítő érkezett, javításra. Tulajdonos elmondása alapján, kijött belőle a füst és azóta csak a protect LED világít.
       Ez az erősítő még a macAudio hőskorából származik, viszonylag minőségi darab, a jelenleg futó elektronikáihoz képest. Lássunk is neki, vajon mi lehet a hiba?




Róla lenne szó. Látszik rajta a kora, hiányzik a fedele is, de ettől függetlenül korrekt kis gép.


6 db FET, 2 db méretes Schottky dióda és a 4 pár végfok. A végfokok beforrasztásánál látszik egy kis elcsúszás. Érdekes, nem jellemző összeszerelési hiba.



Végigmérve a félvezetőket, mindegyik jónak tűnik, nincs zárlat, nincs repedt tok. Ezek szerint vagy a meghajtás oldalon vagy az előfok oldalon van a hiba. További bontás előtt kiméregettem a meghajtó fokozat és a differenciál erősítő tranzisztorait, amikor belefutottam egy eddig nem észrevett kimelegedett forrasztásba és mellette halvány füstnyomba. 



Az egyik csatorna végfok-meghajtó tranzisztora melegedett el. Természetesen vitte a párját is magával, csak az nem hagyott nyomot maga után. De mi okozhatta a problémát? Újra mérve a csatorna végfokait, az egyik tranzisztoron a többitől különböző értékeket kapok. Ekkor vettem észre a hibát.


A hitvány forrasztás elengedte a tranzisztor lábát, ezért gondolom megfutott a meghajtás és valaminek engedni kellett. Nincs mese, a csatorna meghajtóit és végfokait cserélem, valamint az összes végfokot újra forrasztom, hogy ne fordulhasson elő még egyszer a hiba. 


Az égett tranzisztor közelebbről. A párján nem látszik semmi, de az is zárlatos. Hibás alkatrészek eltávolítása után indul az erősítő, a többi csatorna hibátlan. Ellenőriztem a hibás csatorna többi alkatrészét, szerencsére minden más megúszta.


Egész jó kis elektronika, érdemben meghallgatni sajnos most nem volt lehetőségem, de szerintem nem lehet rossz hangja és nagyjából tudhatja azt ami a specifikációiban található.


Szépen sorban... Itt is látszik, hogy a 2SB778 "emeli" a lábait.


DIN bemenet... ebből is látszik a kora. Ezenkívül a szokásos kezelőszervek, igaz nem mindkét csatornapárhoz van egyaránt HPF és LPF, de igazából teljesen elég így is. (elnézést a por miatt, csak a képeken vettem észre, hogy poros és lusta voltam újra fotózni :D)


A hibás alkatrészek cseréje után azért mégis csak bekötöttem a 6 Ohmos házimozi frontjaimra és bemenetet iPad-rol biztosítottam neki. Egész jó hangja van még ilyen körülmények között is, kicsit színez, loudness-es, de abszolút élhető. Nem mint egy mostani darab az MP szériából. Összeraktam majd utolsó mozzanatként letakarítottam, nehogy szó érje a ház elejét... :D Csomagolás és mehet vissza a gazdájához, aki ha vigyáz rá, még jó darabig használhatja.




endru

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése