2015. január 11., vasárnap

Javítás: Hifonics Nemesis NX400


Következő alanyunk egy egészen korrekt kis szerkezet, amelyet hibásan vásároltam, jelképes összegért. Hibajelenség az eladó szerint annyi, hogy a LED világít, de nem szólal meg. Nála természetesen javítva nem volt...
    Mondjuk igazat is mondott, mert meg nem javították, csak szerencsétlent rendesen elintézték...


Pár szó a beltartalomról... 

Korrekt elektronika, tudja amit a specifikációiban megadtak. Két csatorna, dupla tápegység, jó minőségű, márkás alkatrészek és minőségi összeszerelés. Ez még nem a kínai Hifonics. Sanken tranzisztorok, viszonylag rövid jelút, minden a helyén. 

Dupla táp, oldalanként két pár Sanken végfok.

Ugorjunk neki...

Labortáp ráköt, lássuk azt a bekapcsol, de nem szól hibát. Meg nem szólalt valójában, de be sem kapcsolt. Abban a pillanatban, ahogy megkapta a remote feszültséget, el is vitte a 3A áramkorlátomat. Valahogy éreztem, hogy nem csak egy kilyukadt műveleti erősítő lesz a csend oka. Végigböködtem a félvezetőket, minden jónak tűnik. Végfok oldalon nincs zárlat, de el sem jut odáig a tápból a feszültség. Sem a pozitív, sem a negatív félfeszültség. Jobban körülnézve, felkeltette pár érdekesség a figyelmemet.

Veletek meg mi történt? Valaki itt már szakértett... 

Miután kivettem az alaplapot, majdnem hanyatt estem székkel együtt. Miez?! Meg miért? Meg különben is, minek? Szépen alaposan ki volt színezve a panel alja, megjelölve ezzel, hogy merre milyen feszültség található. Jólvan, gondolom emberünk vizuális típus, de még ez sem segített.

Aztán kicsit közelebb mentem... Nem kellett volna...


        Így kell leválasztani a tápról a végfokot? Nem lett volna szebb megoldás, ha mondjuk a gyors-diódák középső lábát felhúzta volna? Nem... firkáljuk össze, majd véssük szét a nyákot...
       Első körben letakarítottam a filcet, mert szúrta a szemem. Majd helyreállítottam minden felhúzott átkötést és elvésett vezetősávot, amit találtam. Ónnal befuttatott finom szálas vezetékkel pótoltam ki a hiányzó részeket, mégiscsak szekunder táp-ágakról van szó, még ha sok nem is, de azért folyik rajtuk áram.
        Ezek után kezdődhetett a hibakeresés. Vajon mi felett siklott át emberünk, két színezés és egy vésés között? Végfokunkban nincs zárlat, Elkók hibátlanok és értékre is tökéletesek. Valamiért mégsem indul a tápegység, hanem a trafók átmennek rövidzárba..
         Szkóp bekapcsol, táp FET gate-jére ráakaszt. Elindítom. Érdekes... szinte nincs is jel. Tekerem az időt lejjebb... még lejjebb... na hopp, itt a négyszögjel. Kis matek... 400KHz-en megyünk... Szó mi szó, ez csak tízszerese annak, mint amennyin kellene, hogy menjen a tápegység. Járjunk csak utána...
          A tápmeghajtó itt egy külön kis modulon kapott helyet. Ez több típusban ugyan az, találkoztam már 2KW-os monoblokkban is ugyan ezzel a kis panellel. Ezen nincs más, mint a klasszikus TL494 IC, az ő RC tagja és egyéb körítése valamint a FET meghajtó műveleti erősítő. Ráadásul csak SMD minden. A két toroid között állítva helyezkedik el, így csak kiforrasztás után tudtam folytatni.
           Kiforrasztás után adtam csak a modulnak tápot, remote feszt és ismét mértem, hátha valami külső tényező miatt megy el a frekvencia. Nem. Így is hibás volt, tehát egyértelműen itt a hiba.
Leforrasztás után megmérve az RC tag kondenzátorát, az csak pár pF értéket mutatott. Egyértelműen ez volt a hiba, mivel itt ~4,7nF értéknek kellett volna lennie. Kondenzátort kicseréltem, újabb mérés, és lőn csoda, ~45KHz volt a kimeneti jel és tökéletes négyszög. Még utoljára átnéztem, visszaforrasztottam és jöhetett a próba.

Ott bújik a két toroid között.

Tápegység meghajtó modul. És piros karikában a hibás SMD kondenzátor. 

     Tápegység ráköt, remote... Indul. Normális nyugalmi áramfelvétel, +-40V szekunder feszültség megvan. Gondolom színezős emberünknek nem volt kéznél szkópja, vagy csak egyszerűen nincs tisztában egy kapcsolóüzemű tápegység működésével. (Na jó. Anno nekem sem volt, de azért rombolni nem romboltam.)
       Próbahangfalak ráköt, bemenet ráköt. Szól, nem torzít, teljesítmény is van. Amíg át nem kapcsolom LPF állásban a módválasztó kapcsolót. Ekkor hatalmas puffanással és Protect leddel adja tudtomra, hogy valami még nem az igazi. FLAT és HPF állásban minden jó, szépen szabályozza a vágást is. Átnéztem a forrasztásokat, minden a helyén. LPF műveleti erősítő kimenete szakadást mutat. Nagyító elő... 5 cm hosszú repedés az előfok vezetősávjain keresztül, pont az LPF műveleti erősítője mellett. Itt vettem csak észre, hogy agyig van kenve az egész ezüst pasztával. Lehet ezt még fokozni? Gondolták, ettől megjavul? Na mindegy... Tisztítóspray, kefe, alaposan megpucoltam, a szakadt sávokat, ponttól-pontig kiváltottam vékony vezetékekkel. 
           Újabb teszt. Immáron LPF állásban is rendben van. Panelt mozgatva, hajtogatva sem lép fel probléma. Összeszerelés, összerakva még egy tesz és mehet a többi közé.

Igazából nincs okom bosszankodni, mert amennyibe került az erősítő, és a javítás, még mindig többszörösét éri és ez bizony nem egy értéktelen Budget termék. Esztétikai állapota is szép, és sok időm sem ment rá. De legalább egy újabb délután telt el hasznosan.

endru

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése