2017. május 1., hétfő

Javítás: SONY XM-1000 fix & upgrade


Jelen alanyunk nem egy hétköznapi darab, sokan csak legyintenének, ha szembe kerülnének vele. De miután egy rendszerbe kerülve meg is hallgatnák, mindjárt más véleménnyel lennének. Szkeptikusan vettem én is a kezembe az első darabot. Csak jót hallottam róla előtte, ezért nagy bizalommal láttam neki a hozzám került hibás darab javításának.



Annyit érdemes tudni róla, hogy ezek a darabok a SONY szinte első autós erősítő sorozatából kerültek ki, és anno ezek precíziós erősítőnek számítottak. Ez nincs is messze a valóságtól, alább meglátjátok, miért.


Látott már szebb napokat is. 20 éves is elmúlt, de nem mondanám, hogy le van élve.
4 csatorna, ~50W rms csatornánként. Hidalható, és egyetlen GAIN állítási lehetőség van rajta.
A kevesebb néha több. Viszont majdnem 10kg. 

Hibája sem meghibásodásból eredt. Egyszerűen jó szándékkal fel akarták újítani, ezért kicserélték a kondenzátorok nagy részét a végfokban és a tápegységben egyaránt. Ezek után a tápegység egy "Protect" üzenet társaságában nem indult többé. A hiba ott volt, hogy a kicserélt új kondenzátorok értéke pár kritikus helyen az eredeti érték többszöröse lett. Alapesetben ez nem is lett volna probléma, de mivel nem egy szokásos cél ic-vel meghajtott, hanem egy önrezgő meghajtású táppal van dolgunk, a kondenzátor értékének megváltoztatása, annak működésképtelenné válásához vezetett.
Az eredeti értékű kondenzátor visszarakása után már indult is hiba nélkül a táp, és meg is szólalt.


Önrezgő dupla tápegység, amely a házon belül külön dobozban kapott helyet. Visszacsatolással stabilizált, előtte és utána is szűrőtekercsek.


Végfoka. Csatornánként egy-egy pár végfok tranzisztor, amit egy hibrid erősítő IC hajt. Alkatrészkészlete kiváló minőségű, nem találtam benne hibát, sem elöregedett alkatrészt. Még a szénné tekert ALPS potik is hibátlanul működtek. 


Eredeti hang kimenő vezetékek, félig már száműzve.

A javítás része ennyi is volt a történetnek. Tudom, tudom... Nem volt nagy after, de ilyen is van. Az érdekes dolgok inkább ez után következtek. 

Bekötöttem, elkezdtem végigmenni a szokásos teszt track-eimen. És csak lestem... Hallgattam kb. másfél órát, annyira kellemes volt az élmény. Részletező, dinamikus, pontos és egy annyira magához ragadó karakterrel rendelkezik, hogy nem akartam elhinni. Beszéltem is a tulajjal, hogy ez beszarás. (Már bocsánat). 

Jött is kérdés. Tudunk-e ezen még kicsit javítani? Semmi sem lehetetlen, elsőre a szép színes vezetékek, pár fólia kondi és az elő-fokozat műveleti erősítőinek cseréjét javasoltam.

Első lépés a vezetékezés volt. Tulajdonos javaslatára a Sommer SC-Orbit MK2 kábelére esett a választás, 2,5mm2 keresztmetszettel. Megküzdöttem vele, mert az eredetinél kb . háromszor vastagabbak voltak, így a korlátozott hely miatt pontosan kellett méretezni őket. 

A végeredmény. Kábelek kicserélve, most már csak a helyére kell tuszkolni.


Nagyon vékony és nagyon sok elemi szálból épül fel a Sommer kábele. Szigetelés is figyelemre méltó.

Miután a kábelezés megvolt, kivettem az eredeti műveleti erősítőket, melyek gyárilag NE5532 típusú Dual OP Amp-ok voltak és aranyozott, precíziós foglalatokat tettem a helyükre. Alapjában véve nem rossz áramkörök, széles körben használják őket audio eszközökben,  jó minőségük és alacsony zajuk és áruk miatt. Helyükre az általunk favorizált, ár-teljesítmény arányban egyik legjobb műveleti erősítő IC került.






Az új műveletik:

OPA2134PA

SoundPlus™ audio operational amplifiers.

Ultra alacsony zaj és torzítás.






Összeállítva majd összerakva és jöhetett a teszt... A tere még nagyobb lett, kerültek elő részletek, egyszerűen még jobb lett hallgatni. És aminek örültem a legjobban, hogy a gazdinak is nagyon tetszett a változtatás. 

Engem is eléggé megragadott a gép hangja. Annyira, hogy magaménak akartam tudni egyet ebből, az amúgy kifejezetten ritka RARE darabból. Szerencsémre, vagy inkább az internetnek köszönhetően pár napon belül még kettő darab feszített a polcomon. Mindkettő hibátlan volt és kb. ugyan ilyen állapotot képviseltek. Ezek később ugyan ezen az átalakításon estek át és gondos SQ őrültek kezébe kerültek. Mivel más irányba mentem el a saját rendszeremmel, nem akartam, hogy ezek a nagyszerű gépek a polcomon porosodjanak.

(Néhány képen az említett fázisok eltérhetnek, mivel ez egy hosszabb folyamatból írt cikk, ezért sajnos a képanyag is megkeveredett.)


Átkábelezett, összerakott darab. Látszik a tápegység külön doboza, pár kusza vezetéken kívül teljesen rendezett a kép.


De mindezzel még nincs vége.

Ráakadtam egy újabb darabra és egyből lecsaptam rá. De csak percekkel előztem meg az előző tulajdonosát, aki szintén azóta vadászott még egy darabra. Mivel tervem nem volt vele most sem, megegyeztünk, hogy ez is kapja meg a "szokásos" kezelést és küldhetem is neki. 

Csak lett még egy kis csavar a történetben.

Gazdi úgy gondolta, lehet ezen még finomítani. Sok utánajárás, a műveleti erősítők témakörében, tapasztalatgyűjtés után rátalált az OPA627 típusú műveleti családra. Ezek alapban Single, azaz egy csatornás áramkörök, és az áruk ~10.000.Huf körül mozognak per darab. Anyagiasságot félredobva, belevágtunk, hogy ilyenekre cseréljük a az előerősítőket. Ugye ebben az esetben csatornánként kellett egy darab, azaz összesen négy. Valamint, mivel gyárilag a panel Dual IC fogadására volt gyártva, kellett egy adapterpárt készíteni, ami el is fér az eredeti aljzatokban és beszerelhető velük a 4db új IC.

Drága pakk. 




Nem a legszebb elkészült nyákom, de a célnak tökéletesen megfelel.


Csisszre, de befértek. kicsit eltolva, emeletesen, mert túl közel voltak egymáshoz az aljzatok.


És a vélemény az átalakításról. Érezhetően precízebb, pontosabb hang visszaadás, javult a térérzet, részletek. Véleménye szerint nagyon megérte az átalakítás, közeljövőben valószínű a másik is visszatér egy ilyen mókára, hogy egyformák legyenek, mert egy rendszerben játszanak.

Én sajnos csak korlátozottan tudtam letesztelni, nem voltak kéznél a szokásos teszt hangfalaim és track-eim. Viszont így is lenyűgözött, mit tud ez az Oldschool japán remekmű. Eredeti állapotában sem volt felejthető az élmény, és még potenciál is van benne bőven. Szeretek velük foglalkozni, hálás darabok. 

A következőt tuti megtartom...

Mondom...

1 megjegyzés:

  1. I have the same one feeding my tweeters in a 3-way conf. It was working perfectly for a few years but now it works only 4-amp setting, when I change to 2-amp it immediately goes into protect. Could you please advise what might be causing this, thanks.

    VálaszTörlés