2015. január 10., szombat

Javítás: Steg QM120.2x


Újabb delikvens érkezett a műhelybe, kisebb-nagyobb hibákkal. Volt vele matek, köszönhetően előző lelkes kollégának, aki próbálkozott vele, de egy sor vakarózás után a végén helyreállt a rend.



   Hibásan vásárolták, annyit lehetett róla tudni, hogy a 40A biztosítékot a vezérlőfeszültség megjelenése után azonnal kilövi. Jó, gondoltam biztos valami táphiba, neki is láttam a feltárásnak. Labortápra kötve, indul a tápegység, de a 3A-es áramkorlátot egyből ki is használta, és a táp után lévő fojtótekercs (itt jegyezném meg, hogy ez az alkatrész nem sok erősítőben fordul meg, de mivel itt egy valamilyen szinten stabilizált tápegységgel van dolgunk, van egy szép duplán tekert toroid folytónk) nyüszítésbe kezdett. Gyorsan végigböködtem a végfok félvezetőit, és egyik oldalon az összes végfok MOSFET rövidzárt mutatott. Ohh, mondom megvan a hiba, zárlat lehúzza a tápegységet, de a védelem valamiért nem avatkozik be, ezért a bitang áramfelvétel.

    
Hibás FET-ek. (sajnos szórakozott voltam és nem fényképeztem végig a javítást, de igyekszem mindent szemléltetni a lehetőségekhez képest a legjobban)

         Miután kiforrasztottam a hibás feteket, gondoltam megnézem, a másik oldal mit mutat. Indítom, nyüszítés megszűnt, de az áramkorlát ismét beavatkozik. Mérem a szekunder feszültséget, az induláskori 50V-ról pár másodperc múlva beesik 25V-ra. Áramot annyit venne fel, amennyit csak tudna, de nem melegszik semmi. Szkóp bekapcsol, ráakasztom táp meghajtására, induláskor gyönyörű négyszögjel, aztán pár másodperc múlva egy teljesen torz valamivé alakul át, és az amplitúdó a felére esik
             Zárlat sehol, szakadt, hibás alkatrész sehol. Mivel a védelem nem avatkozott be, én a PWM vezérlő ic-re gyanakodtam, ami itt nem a klasszikus TL494-es ic, hanem egy SG3525. Elkezdtem méregetni lábait, minden a helyén van-e. Helyén is volt, annyi különbséggel, hogy hiába kapcsolta a védelem tranzisztora neki a feszültséget, nem kapcsolta ki a négyszögjelet. Valamilyen oknál fogva rákoppintottam az IC-re a műszer tüskéjével, és láss csodát, egyből lekapcsolt a tápegység. Csak annyira, hogy többet el sem indult. Levontam a következtetést, biztos az IC-n belül volt valami már félig-meddig megfutva és most megkapta a kegyelemdöfést.
        Itt egy kicsit jegelődött a projekt, kerestem a fetek helyére helyettesítőt, mert eredeti cseredarabot nem leltem sehol, megrendeltem őket, a tápvezérlő IC-vel együtt, majd egy hét mulva tudtam csak nekiugrani újra. IC kicserél, FET-ek beforraszt, próba. Ugyan az a jelenség, annyi különbséggel, hogy leold a védelem. Mivel  utána kell járnom, így a védelmet kicsit kiiktattam, had nyüszítsen. Indul, +-25V megvan, kimeneteken semmi jel, nem melegszik semmi. Bekötöttem tesztre, próbahangfalakat és bemenetet. Megszólal, ereje is lenne, de nagyon gyorsan elfogy és iszonyat karcol a magas. Hm... ott esett le... azaz lehet, még mindig ott vakarnám a fejem, ha öcsém nem állt volna épp mögöttem és mondta volna ki a bűvös szót. MUNKAPONT!!!
                 Mikor nekiálltam, gyorsan átnéztem, hőkompenzáló tranyók nincsenek, gondoltam fix a munkapont. Autós végfokoknál nagyon ritkán szokott lenni állítható. Kicsit jobban ránéztem a panelra. És megláttam a két kék kis trimmert, ami óramutató mozgásával megegyező irányban, koccra ki volt tekerve. -.-"


Ott bújuk a kondik tövében, valaki gondolom azt hitte, balansz... Vagy csak jobbhíján
tekert rajtuk egyet, hátha nem veri ki a biztosítékot.
            Szkóp kimenetre akaszt, bemenetre 1KHz szinusz. Lefutóélen ott a tüske, rossz a munkapont. Trimmer teker, karc szűnik, lefutóél simul, és miután ez mind a két csatornán megtörtént, nyüszítés megszűnik, nyugalmi áramfelvétel lekúszik 600mA-re és a táp prímer feszültsége beáll +-50V fölé.
Kicsit még böködtem szkóppal, hallgattam, méregettem. A jobb csatornán volt egy kis kásásodás, de csak szkópon lehetett látni. Visszaböködve a bemenetig, az előfokban az egyik műveleti erősítő keltette a zajt. Ennek cseréje után megszűnt ez a hiba is. Egyik fenti képen jelöltem is a hibás op-amp helyét.
            Gondoltam még kicsit megterhelem, mégis, hogy viselkedik. Rákötöttem a próbamélynyomót, hídban és elkezdtem zenélni. Nagyon stabil tápegység, 9voltig beeső feszültség sem borítja össze. Hallgattam egy darabig, elégedetten hátradőltem, rágyújtottam, éppen egyik kedvenc track-em szólt, amikor 1-2perc múlva ismét felnyüszített a folytó. Gyorsan táp kikapcsol, majd vissza, és ismét nyüszít. Vakarom a fejem, na most mi van... Hát... Le kell írjam, mekkora balf@sz vagyok... Hogyan kell lepróbálni egy erősítőt? Hát összerakva. Mi nem volt rajta? HŰTŐBORDA. :D Piszkos szerencsém volt, mert csak egyetlen egy FET szaladt meg és ment át zárlatba. És szerencsére pluszba is rendeltem 1-1db-ot, így gyors csere, összerakás és újabb teszt, de immáron 10A-t is adtam neki. Stabilan működik, jelalakok hibátlanok és tiszták. 


Minőségi terminálok, ez már komoly szerkezet. Hangban és
teljesítményben is elismerésre méltó.


RCA bemenet, level control, státusz ledek és a XO módválasztói.


Konklúzió: ezentúl kicsit jobban át kell tanulmányoznom az ismeretlen forrásból érkező elektronikákat, hiányosság és működés szempontjából is, hogy ne szaladjak bele ilyen viszonylag egyszerű hibák túlgondolásába.

endru

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése