2014. október 28., kedd

DiY: Egyszerű 15Watt-os erősítő

 Sok évvel ezelőtt hobbielektronikán futottam bele ebbe a kis kapcsolásba, és megfogott az egyszerűsége. Lelkes kezdőként a korlátokkal nem számolva bele is kezdtem az építésébe, és nem okozott csalódást. Igaz kicsit átszabtam, de lényegében nem változtattam.







Mindenek előtt pár szó az erősítőről. Ez egy végtelenül egyszerű AB osztályú végfok. Egyszerűségéből adódóan vannak hibái, amikkel kis odafigyeléssel nem lesz semmi gond.


Az első betegsége az, hogy nincs különösebb hőkompenzálás. D1-D2 diódát a hűtőbordára szorítva kapunk némi hőkompenzációt. R3 R4 ellenállások a nyugalmi áramot szabályozzák. Nagyobb értékű ellenállásokat használva a nyugalmi áram csökken, kevésbé melegszik az erősítő, de növekszik a B osztályú torzítás ( valamit valamiért ). 
R7 adja meg az erősítő bemeneti impedanciáját. Erősítést R8/R7 adja meg. Végtranzisztornak használható BD243/244 vagy TIP41 TIP42. Az erősítő kimeneti teljesítményét leginkább a műveleti erősítő kimeneti feszültsége korlátozza, nagyobb teljesítménynél már a műveleti kimeneti árama lenne korlátozó tényező ( végtranzisztorok bázisáramai ).



A végtranzisztorokat hűtőbordára kell szerelni, és szigetelő lapot kell használni, különben könnyen rövidzárlat lehet a vége. Mikor ezt a nyákrajzot készítettem nem figyeltem túlzottan, hogy a diódákat lehetne használni hőkompenzálásra, így viszonylag messze kerültek a tranzisztoroktól, de így sem égett le ez a kis erősítő 2 év alatt ( nyákterven szereplő dátum csak a publikálás miatt idei ).


Hangja kimondottan jó, nem egy high-end kategória, de panasz nincs rá. 4OHM-al is könnyedén megbirkózik, csupán nagyobb hűtést igényel. Figyelni kell arra, hogy a bemenet nem tartalmaz kondenzátort, így az erősítő DC csatolt! Ez akkor okozhat problémát, ha valami kínai csoda hangkártyával próbáljuk meghajtani ( igen, vettem már olyat ebay-en, aminek a kimenetén ott volt fix 1.1V DC ). Ebben az esetben azt vehetjük észre, hogy a hangszóró a hangerő poti tekerésével mozog, és a végtranzisztorok nagyon fűtenek. Ilyenkor ajánlott egy bemeneti csatoló kondival kiegészíteni az áramkört ( minimum 2.2uF lehetőleg fólia ).

Az elkészült verzióról sajnos nincsenek már képeim.

Nyáktervet emailban ( elektrobarlang@gmail.com )  kérhettek vagy facebookon.

5 megjegyzés:

  1. Ha már ilyen 1xű , át lehetne dolgozni 1 tápppal működőre...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. a rajz alapján nem tart sokáig

      Törlés
    2. Itt is írom, ha ugyan arra a cikkre gondolunk, akkor abban eredetileg 1 tápos volt. Csak az opamp ment külön kis trafóról kettős táppal.

      Törlés
  2. Ha egy cikkre gondolunk, akkor pont a lényegét változtattad meg: a hangszórótól csatoltál vissza, holott az eredetinek az volt a lényege, hogy a végtranyók nincsenek benne a visszacsatolásban.

    Sajnos az illető újra feltette a cikket, majd megint levette, mert állítólag sokan támadták, hogy nem ért hozzá.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nekem megvan az eredeti kapcsolás, mitöbb, meg is építettem. Jelenleg is azt hallgatom, egyenlőre még csak deszkamodell. Én inkább az alkatrészek válogatásával játszottam, a kapcsolásba nem nyúltam bele.

      Törlés