2014. június 19., csütörtök

Variációk LCD monitorra 1.

Előszó

Az alábbiakban sor kerül pár alternatív megoldás bemutatására, hibás LCD monitorok felhasználására, elsősorban műhely célokra, vagy akár teljes értékű használatra. A teljesség igénye nélkül, nagyvonalakban bemutatok három, általam átvariált vagy javíott monitort.

I.

17"-os, Samsung monitor, elpattant benne az egyik hideg-katód cső, ezért gyenge volt a fényerő és az inverter le is állt hamar, mert érzékelte a hibás csövet. Pótolhattam volna és már van is egy monitorom, de az túl egyszerű lett volna... :) Így hát próba-szerencse alapon gondoltam csináljunk belőle LED monitort. Az eredmény meglepően jó lett, laikusnak elsőre fel sem tűnik a változtatás. 

Ez a monitor lenne az áldozat. Sajnos ez egy régebbi projekt volt, így képeim csak ezek maradtak
meg róla. Ha egyszer rávisz a lélek, szétszedem és újrafotózok mindent.

Előszőr szétszereltem az lcd panelt, kidobáltam belőle a csöveket (már, ami még maradt belőlük). Ezután felmértem a helyzetet, hogy mégis milyen formában tudom elhelyezni a ledeket a diffuzor élénél. Jöttek az ötletek, nyákmarás, ledeket ráforrasztani, esetleg ledeket ráragasztani diffuzorra, aztán összeforrasztgatni. De mivel iszonyat lusta vagyok, és igazábol olyan cuccokkal akartam építkezni, ami itthon is fellelhető a műhelyemben, fogtam a tolómérőm, leemeltem a polcrol egy guriga 3528as ledszalagot és elkezdtem méregetni. épphogy fél mm-t kellett levágnom a csík széléből és már be is fért a panel szélén lévő, annó csőtakaró burkolatba. Vastagságra is pont, mint a cső. Kételkedtem benne, mondván úgysem lesz elég a fényerő, foltos lesz, nem lesz jo a színhőmérséklet...

Kikapcsolt LCD panelnél és feltekert áramnál, bizonyos szögből látszanak a ledek.

Összeraktam az immáron LED-es panelt, és labortáprol beizzítottam. Az eredmény meglepően jó lett, teljesen homológ és erős fény, szinte azonos színhőmérséklet, ha közelről vagy egy bizonyos szögből néztem, csak akkor látszott egy kis tagoltság a panel alján és tetején. De nem is vártam mást, hiszen 5cm-enként mindössze 3db led van.

Próbaüzem... Még csak labortápról, pucéran...

Ezután a gyári inverterből kipattintottam a trafókat és a feteket, majd csatlakoztattam az LVDS kábelt, és jött az éles teszt, de még mindig labortáprol. Tökéletes kép, pláne műhelybe. Fényerő is korrekt, ha rendesen túlfeszítem a ledeket, akkor már sok is. Összeraktam a panelt, visszaraktam a házba, helyére raktam az LVDS vezérlőt. Már csak a ledek vezérlését kellett megoldani. A monitor saját tápegységéből rendelkezésemre állt 16volt. Az LVDS vezérlőtöl pedig a backlight On és egy ADJ jel. Az backlight On jel 3volt feszultseg, az ADJ jel, a háttérvilágítás fényerejét szabájozza, 2,6-3,3Volt, fenyerotol fuggoen. Itt szintén eluralkodott rajtam a lustaság, mivel a monitor csak a műhelybe lesz, fix fényviszonyok között, a fényerőszabájzást egy trimmer fogja végezni, ha nagyon szükséges. Ha egyszer nagyon unatkozom, akkor valahogy megoldom ezt is, hogy teljes legyen az átalakítás. A háttérvilágítás bekapcsolását egy FET és egy tranzisztor páros csinálja, valamint a rögtönzött dimmerelést egy LM350 IC-ből épített áramgenerátor. Kb 200mA áramfelvétel mellett optimális a fényerő. A kapcsolást mindenki képzelje el egyelőre, hamarosan bővíteni fogom a bejegyzést ezzel is. 

Lég szerelt próbaáramkör a bekapcsoló áramkörhöz.
Nagyon béta verzió :D

Lényeg a lényeg, működik a monitor, immáron több mint egy éve. És a ledeknek köszönhetően még a fogyasztása is visszaesett a gyári kb. 35W-ról 15W-ra. Amikor valami fekete kép vagy esetleg szélesvásznú film van rajt megjelenítve, akkor lehet csak észrevenni a halvány foltokat a tetején és alján. Ennyi kompromisszummal bőven használható maradt, másodlagos monitornak vagy telepítésre, pc szervizre egyenesen tökéletes. És legalább egy unalmas délutánnal kevesebb lett... 

Végeredmény. Még a zöld power ledet is fehérre cseréltem, hamár szét volt szedve.
Szvsz. megérte vele szórakozni, idő is eltelt vele és használható is lett.



A tartalmak szabadon másolhatóak, terjeszthetőek, megjeleníthetőek és előadhatóak, készülhet rájuk építve új alkotás, mindaddig, amíg az eredeti szerző neve feltüntetésre kerül, kereskedelmi forgalomba nem hozható! @elektrobarlang

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése