2015. június 8., hétfő

Javítás: Audio System X-ion 160.2

Egyik kedvenc márkámból érkezett egy darab, kisebb problémákkal. Állítólag gyenge, egy DLD 500+ nyomót alig akart meghajtani. Márpedig azt azért ennek a felével is bőven ki lehet szolgálni. Azt is mondta a tulaj, hogy volt javítva. Végül is, attól függ, mit nevezünk javításnak...


Szeretem ezeket az erősítőket, mert kicsit visszaköszönnek belőlük a Steg erősítők sajátosságai. Stabil tápjuk van, minőségi alkatrészek, masszív összerakás és tudja, amit kell neki.

Bekötöttem tesztre, valóban gyengének tűnt. Áramot sem igazán akart felvenni, úgy ahogy azt kéne, tehát a probléma valós... Nézzünk bele, hátha van valami szembeötlő hibánk.


Hmm... jobboldalon a rugóacél leszorító hiányzik... helyén egy darab alumínium és egy csavar. WTF?


Kicsit közelebbről nézve... Hát itt mi történt? Ez volt a javítás? Hirtelen nem tudtam eldönteni, hogy a korom a régi fetekböl vagy a jelenlegiekből származik-e. És hol a leszorító? Elveszett? Könyörgöm.. nemár.


Nekiálltam egyesével kiszedni a feteket, majd a helyüket és a környéküket rendbe rakni. Korom eltávolít, felesleges ón és gyanta maradványok szintén. Itt pár mérés után meg is lett a hiba. Q43 FET nem dolgozott, mivel a gate ellenállást olyan sikeresen megforrasztották, hogy a FET felőli oldala zárt GND-re. Tehát nem csak annyi, hogy ez a FET nem ment, hanem a párját is éppen hogy nyitni tudta a meghajtás, mert  mivel párhuzamosan vannak, az ellenálláson keresztül lehúzta testre. A felesleges ón eltávolítása után mindjárt helyes értékeket lehetett mérni a padokon.


Letakarítva, SMD alkatrészek újra forrasztva. D45 dióda mellett bal oldalon egy 4 mm-es ónpaca oldalából állt ki egy SMD dióda. Valamiért itt felszakadt a nyák is. Hogy miért, meg hogyan, az rejtély marad. A lehetőségekhez mérten helyreraktam őket is. Ezek után letakarítottam a feteket, egyenként teszteltem őket, rendben voltak. A 4 db-ból 3at cseréltek, egy viszont még a gyári volt. IRF3205. Szerencsére ilyeneket raktak bele és még a gyártót is eltalálták. Visszaforrasztottam a feteket, eltávolítottam a gyantát, megtisztítottam és jöhetett a teszt. Látszatra minden rendben volt, stabil nyugalmi áram felvétel, minden FET lábán ott a négyszög.



Ezek után kitakarítottam a házat, kapott új csillámokat és friss pasztát.


Már látványra is szebb lett. Elég ramaty a kép, de szerintem látható a különbség a előzőekhez képest.


Összecsavaroztam, majd ráütöttem a leszorítókat. Szerencsére volt itthon talonban pár darab. Kis mértékben különbözik a többitől, ezért is azt raktam a gyors-diódákra. Még mindig jobb mint az a rögtönzött alumínium darab. (Jó-jó... én is csináltam már ilyen lefogatást. De ott az összes lefogató nélkül érkezett az erősítő és nem is kerültek elő.)



A végfokhoz nem nyúltam, szerencsére érintetlen és hibátlan. Ellenőriztem a munkapont beállításokat és lezártam a dobozt.

Bekötve majd tesztelve hozta amit vártam, a próba sub-omat kisujjból lekoppantotta. De mivel kíváncsi voltam rá, hogy valóban lejön-e róla annyi amennyinek kell, Elvittem Zsöde cimborámhoz egy kis próbára.


B2 Audio Subwoofer, verseny ládában méretes port-al... 2 Ohm-ra kötve, érzéketlen mint egy tégla... Viszont, ha rendesen van "etetve" akkor elég durva dolgokra képes.


Próba erejéig rögtönzött bekötés. Term-Lab már készenlétben. :)


Ez pedig az eredmény, 51 Hz-en, kb. nulla állítgatással. Közben mértük lakatfogóval a kimeneti áramot és multiméterrel a feszültséget és egy gyors számítással kb. 500W true RMS jött le róla.

Amp-Performane.de mérése alapján többnek kéne lennie. Viszont az ott mért adatok nem True RMS értékek. Gondolom műterheléssel vannak mérve, ahol nem játszik bele az ún. "ládaszorzó". Ergo nem nő olyan mértékben az ellenállás a frekvencia függvényében mint egy hangszóró esetében.

Amp-Performance mérése

Összességében ez egy remek kis erősítő, nagyon jó hanggal. Érdemes volt vele foglalkozni, és a gazdi is örül neki, hogy nem volt komoly gondja.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése