2014. július 6., vasárnap

Variációk LCD monitorra 2.

Második alanyunk, egy apróhirdetési oldalon árult darab, amelyért jelképes összegér jutottam hozzá. Főként, ha a piaci árát nézzük, ami olyan 130 000 magyar gagyi körül mozog :D. Egy Neovo X-19AV monitorról van szó. Ez egy ipari kivitel, masszív fémházban, üveg előlappal és tekintélyes súllyal. VGA, DVI, CVBS és S-VIDEO bemenetekkel, 2ms válaszidővel.

Róla van szó. NEOVO X-19AV

Hibásként volt árulva, természetesen nem tudták, mi a baja. Próbálni sem tudtam, mert a 12V külső tápegysége nem volt meg hozzá. Hazavittem, labortáp, 4A áramfelvétel és se kép, se hang...

Szétszedés után az első észrevételem az volt, hogy nem én járok itt először. Hiányzott az LVDS szalagkábel, és a kondenzátorokat valaki kicserélgette már benne. Rövid vizsgálódás után kiderült, a scaler ic vette fel a 4A-t, ergo eltávozott az élők sorából. Invertere működik, csövek is épek, panel sem repedt. Mi legyen vele? Nekiültem eBay-nek, hátha találok bele vezérlőt. Természetesen nem találtam. Nem akartam annyiban hagyni, mert tetszik a szerkezet, éppen jó lett volna albérletembe, a laptopom mellé, másodlagos monitornak.

Régebben már nézegettem eBay-en univerzális LVDS vezérlőket. Nem nagyon bíztam bennük, hogy életképesek lehetnek. Elkezdtem keresgélni, találtam is egy variálható vezérlésűt, ami tudta a nekem kellő 8 bites vezérlést, 1280*1024-es felbontáson. Csak egy VGA bemenet van rajta, de igazából nekem ez pont elég lenne. Járt hozzá egy LVDS kábel és egy vezérlő gombsor is. Megrendeltem, majd jegeltem a projektet, amíg megérkezik...

Univerzális LVDS vezérlő készlet. Ez egy egyszerű változat, de igény szerint 
HDMI-s, TV tuneres is található és rengeteg típusú LCD panelt
képesek vezérelni. Ez az egyszerű is elvisz akár egy FullHD panelt is.
Ára? Vicc... :D

Megérkezett a vezérlő. Monitor szétszed, összedugdostam, vezérlőnek 5V-ot egy 7805-el rögtönöztem. Invertert BL on és ADJ bemeneteit is sikeresen rá tudtam kötni a vezérlőre. Táp bekapcsol, fogak összeszorít, power gomb megnyom. És bekapcsolt... Jött a "No Signal" felirat a monitor közepén, ami először kicsit megijesztett, mert kínaiul volt, de ezt kicsit később az OSD menüben át tudtam állítani angolra. Ha már hiányolta a jelet, adtam neki. Lényeg a lényeg, tökéletes kép, minden funkció a helyén. Meg kell jegyeznem, már értem, miért kerül ennyibe a monitor. Rendkívül élénk színek, nagy kontraszt, egyszerűen gyönyörű kép, pedig nem mai darab.

Próbálgattam kicsit, majd nekiálltam használható formába hozni. Első dolog, ami feltűnt, hogy a 7805 rendkívüli módon izzad. 0,6-7A-t vesz fel a vezérlő. 19V táp mellett elég sokat elfűt szerencsétlen stab. Így, ez az út nem annyira járható. Építhettem volna bele egy kis kapcsolóüzemű tápegységet, de minek építsek, ha van itthon? :D eBay-ről, jutányos áron lehet beszerezni ilyen DC-DC step-up és step-down konvertereket. Hűtés nélkül 3-4A terhelést simán elviselnek.


Step-down konverter. 3-4A terhelhetőség és még stabilizál is, rendkívül jó hatásfokkal.

Kerestem otthon egy tápegységet, találtam is egy 19V-os és 3A-es notebook töltőt. A monitor gyári belső tápegysége is kapcsolóüzemű volt, ami 5V-ot csinált a gyári vezérlőnek. Jelen esetben nekem kellett 12V és 5V, ezért került bele két step-down, egy a 12V-hoz és egy az 5V-hoz. A konvertereknek köszönhetően, 12-30V-ig, bármilyen tápfeszültségről működtethető a monitor. Már csak a kezelőszerveket kellett bekötni. Ezt  egy toldó-átalakító kábellel meg is oldottam.


Kezelőpanel átalakító.

A vezérlőt a gyári VGA csatlakozó helyére pont be lehetett csavarni a csatlakozó szorítócsavarjaival. A két konvertert a házhoz rögzítettem. Kapott még egy utólagos DC tápcsatlakozót is. Elég nagy tánctér maradt a belsejében, legalább jobban szellőzik...



Maradt hely benne bőven.


Végeredmény.

Nem egy rendkívüli átalakítás, de legalább sikerült ezt is valamilyen szinten megmenteni. És az összes költsége a projektnek nem haladta meg az 5000Ft-ot.



A tartalmak szabadon másolhatóak, terjeszthetőek, megjeleníthetőek és előadhatóak, készülhet rájuk építve új alkotás, mindaddig, amíg az eredeti szerző neve feltüntetésre kerül, kereskedelmi forgalomba nem hozható! @elektrobarlang

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése